真rawina – ma造 owoc, wielka moc


真rawina b這tna p這膨ca si krzewinka o delikatnych, zimotrwa造ch li軼iach z wierzchu zielonych a pod spodem siwobia造ch. Bogata
w witaminy i kwasy organiczne, ju od najdawniejszych czas闚 wykorzystywana by豉 przez nasze babki przy produkcji domowych konfitur, d瞠m闚, sok闚 i innych przetwor闚.

Od kilku lat nasza rodzima kuchnia przechodzi ogromn ewolucj. Coraz wi瘯sz uwag przywi您ujemy do tego co jemy. Wzbogacamy nasze sto造 o zapomniane zio豉, warzywa, owoce. Rzadko jednak zdajemy sobie spraw, 瞠 urozmaicona kuchnia, to jednocze郾ie recepta na zdrowie.

I tak na przyk豉d, zwyczajowo, zgodnie z nasz tradycj, w czasie 鈍i徠 Bo瞠go Narodzenia pijemy kompot z suszu, do wo這winy podajemy wytrawne wino, a schab nadziewamy 郵iwkami. Te dodatki, pozornie s逝膨ce jedynie jako uzupe軟ienie potraw, nie tylko pog喚biaj ich smak, ale przede wszystkim obni瘸j cholesterol, wspomagaj trawienie czy dostarczaj cennych mikroelement闚.

Takie te w豉軼iwo軼i posiada 簑rawina. U nas do tej pory kojarzona, jako doskona貫 uzupe軟ienie dla pieczonego mi瘰a, czy dodatek do francuskiego sera Brie. Ta cytryna dla ubogich, jak j dawniej nazywano, wraca obecnie do 豉sk, a lista schorze, na kt鏎e jest pomocna, zaprawd budzi uznanie.

„Zdrowotne” w豉軼iwo軼i 簑rawiny:

  • Zapobiegaj przykrym i coraz cz瘰tszym obecnie zapaleniom p璚herza moczowego, dzi瘯i obecno軼i proantocyjanin, kwasu chinonowego, witaminy C i fruktozy. Po陰czenie tych sk豉dnik闚 sprawia, 瞠 bakterie nie mog rozwija si wewn徠rz dr鏬 moczowych, blokowane jest tak瞠 ich osadzanie si na 軼iankach b這n wy軼ie豉j帷ych moczowody.
  • Zapobiega pr鏂hnicy i chorobom dzi御e; dzia豉 tu ten sam mechanizm,
    co w przypadku chor鏏 p璚herza bakterie nie przyczepiaj si do tkanek.
  • Zmniejsza ryzyko zawa逝; sok 簑rawinowy dzia豉 podobnie jak czerwone wino: ju picie szklanki soku dziennie podnosi poziom dobrego cholesterolu.
  • Chroni przed wrzodami 穎陰dka, zwalczaj帷 bakterie Helicobacter pylori, kt鏎e s ich przyczyn.
  • Usuwa wolne rodniki, dzi瘯i czemu znacznie zmniejsza ryzyko wielu powa積ych chor鏏, m.in. nowotwor闚, za熤y, choroby Parkinsona, Alzheimera oraz reumatyzmu.
  • Dzia豉 niczym naturalny antybiotyk, poniewa jest bogata w witaminy C, A, B1, B2 oraz substancje wspomagaj帷e organizm w walce z gryp, a tak瞠 infekcjami g鏎nych dr鏬 oddechowych.

真rawina jednak nie nadaje si do jedzenia na surowo: jest zbyt kwa郾a. O wiele lepiej smakuje przetworzona. Najbardziej znane domowe przetwory z tej czerwonej jagody to kisiel i sos do mi瘰a. Znakomite s tak瞠 suszone (kandyzowane) 簑rawiny, podobne do rodzynek.

Je郵i zale篡 Ci na leczniczych w豉軼iwo軼iach 簑rawiny, dok豉dnie czytaj etykiety. Herbatki powinny zawiera prawdziwe owoce, a nie np. aromat.

Soki i d瞠my musz si sk豉da g堯wnie z 簑rawiny, a nie z innych owoc闚.

W aptekach mo積a kupi liofilizowane ekstrakty z 簑rawiny w postaci kapsu貫k.


Warto軼i od篡wcze 簑rawiny (g/100 gram 簑rawiny): Dostarczaj 53 kcal

Woda: 87,3 g
Bia趾a: 0,35 g
W璕lowodany: 9,9 g

Witaminy
B1: 0,03
B2: 0,02 mg
C: 11 mg
Karoten: 0,004 mg

Minera造
S鏚 - 1,76
Potas - 90,0.
Magnez - 7,2
Wap -14,4
Fosfor - 9,87
疾lazo - 0,86

Z kwas闚 organicznych, kt鏎ych maj du穎, dominuje kwas: cytrynowy, niewielkie ilo軼i chinowego i benzoesowego. Ten ostatni, wraz z do嗆 mocn sk鏎k, powleczon warstewka wosku, „ratuje” 簑rawiny przed szybkim psuciem si.