Jeść, aby pięknie się starzeć.

U ludzi starszych zauważyć można znaczne zmniejszenie aktywności fizycznej, siły mięśni oraz pracy narządów, co objawia się zwykle różnymi zaburzeniami.

Konsekwencją tych zmian jest przede wszystkim spowolnienie przemiany materii
w porównaniu z ludźmi w wieku średnim. jest zwracanie uwagi na to co jemy, jak często i w jakich ilościach, szczególnie będąc w starszym wieku. Priorytetem jest znalezienie błędów w codziennym odżywianiu.

A jakie są najczęstsze problemy żywieniowe? Profesor Wojciech Roszkowski zwraca uwagę na nadmierne spożycie energii z tłuszczów (głównie pochodzenia zwierzęcego) oraz z cukrów prostych. Innym zauważonym problemem jest małe spożycie warzyw
i owoców. Takie błędy żywieniowe mogą prowadzić do nasilenia występowania licznych chorób metabolicznych (otyłość, miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy próchnica zębów).

Na co więc trzeba zwrócić uwagę w planowaniu codziennych posiłków? Jakie są zasady prawidłowego żywienia w starszym wieku? Oto one:

  • Różnorodność spożywanych produktów. Należy pamiętać o przetworach mlecznych, chudym mięsie, drobiu, rybach, warzywach i owocach oraz, przy braku przeciwwskazań, przetworach zbożowych z pełnego ziarna, ciemnego pieczywa pszennego.
  • Ograniczanie spożycia cukrów prostych oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (smalec, masło).
  • Używanie miękkich margaryn do smarowania pieczywa oraz olejów roślinnych do sałatek.
  • Codzienne spożywanie warzyw i owoców.
  • Unikanie potraw i produktów ciężkostrawnych (np. potraw długo smażonych).
  • Unikanie spożywania dużej ilości soli, której nadmiar w organizmie może zaprocentować obrzękami.
  • Regularne posiłki o mniejszej objętości (4-5 razy dziennie).
  • Unikanie przejadania się.
  • Ograniczenie spożywania alkoholu.
  • Wypijanie większych ilości płynów niż w młodszym wieku. Brak odpowiedniej ilości wody w organizmie może przyczynić się do zaburzeń w układzie nerwowym oraz regulacji cieplnej.
  • Aktywny fizycznie i umysłowo tryb życia.

Niewątpliwie brakującą zasadą, dotychczas nie wymienioną, jakże istotną jest odnajdywanie powodów do radości - każdego dnia. By życie miało prawdziwy smaczek!



Artykuł napisany na podstawie: „Żywienie człowieka zdrowego i chorego” pod redakcją Jana Hasika i Jana Gawęckiego.