Żywienie w nadciśnieniu tętniczym

Prawidłowe ciśnienie zdrowego człowieka wynosi 120/80. Jest to ciśnienie optymalne.

Nadciśnienie tętnicze to stan, w którym długotrwale utrzymują się wysokie wartości ciśnienia tętniczego:
ciśnienie skurczowe > lub = 140,
ciśnienie rozkurczowe > lub = 90.

W przypadku rozpoznaniu nadciśnienia tętniczego należy podjąć leczenie przepisane przez lekarza, ale zaleca się też nie farmakologiczne metody leczenia:

  • zmiana stylu życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej takiej jak codzienne spacery, bieganie, pływanie 30-40 min. dziennie, co najmniej w tygodniu
  • zaprzestanie palenia papierosów
  • ograniczenie spożycia alkoholu
  • uregulowanie trybu życia i pracy w celu unikania stresu
  • ograniczenie spożycia soli kuchennej
  • zwiększenie spożycia wit C, w postaci warzyw i owoców (jagody, cytrusy, owoce dzikiej róży, warzywa kapustne, papryka, pomidory, chrzan)
  • unikanie picia kawy i mocnej herbaty
  • zmniejszenie masy ciała: kalorie ogranicza się do 1700-2000 kcal

Otyłość sprzyja nadciśnieniu, a zmniejszenie masy ciała powoduje obniżenie ciśnienia krwi. Normalizacja masy ciała powoduje odpowiednie korzystne obniżenie ciśnienia. Obok wartości energetycznej ważne znaczenie ma skład jakościowy diety. Należy ograniczyć ilość tłuszczów w ogóle, a nasyconych w szczególności (masło poch. zwierzęcego, tłuszcz z mięsa, smalec). Dieta podnosi ciśnienie, bogatowęglowodanowa obniża.

Według „Dietetyki…” Ciborowskiej sód należy ograniczyć do 1-3 g soli kuchennej (5-6 g soli zawiera łyżeczka do herbaty). Taka ilość soli występuje naturalnie w produktach spożywczych, nie należy potraw dodatkowo solić.

Zamiast soli kuchennej używać: sól potasową i łagodne przyprawy: czosnek (obniża ciśnienie), zielona pietruszka, koperek, bazylia, majeranek, estragon.

Uważać należy na pokarmy bogate w sód (chrupki, chipsy, fast-foody, słone paluszki, hamburgery, pizze, zapiekanki, wędzone mięso, wędliny, konserwy, kiszonki, marynaty).

Należy zwiększyć spożycie pokarmów bogatych w potas, a mianowicie: banany, brzoskwinie, brukselki czosnek, pietruszka, szpinak, pomidory, ziemniaki, groch fasola, soja, otręby pszenne, otręby owsiane (POTAS JEST ANTAGONISTĄ SODU I OBNIŻA CIŚNIENIE).



Źródło: „Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka” H. Ciborowska Wyd. PZWL